۱۳۹۳ مرداد ۲۱, سه‌شنبه

طعم تلخ توهین های بانکی

سه سال پیش و زمانیکه که به پاریس آمدم در بانک سوسیته جنرال حساب باز کردم. چون دانشجو بودم برای سال اول به من اعلام کردند که هیچ کارمزدی از حسابم بر نمی دارند اما از سال دوم کم کردن مبلغ هشت یورو به طور ماهانه از حسابم کمی زور داشت.

با اذیت کردن های بانک ساختم و در چند نوبت خواستم بانکم را عوض کنم اما اینجا چون همه چیز به بانک وصل است و تو شماره حسابت را به همه جا می دهی انتقال حساب خیلی مشکل است و باید فقط یک هفته به این سازمان و آن سازمان سر بزنی تا شماره بانکی جدید را اعلام کنی.

حدود دو هفته پیش دوستی خواست تا برایش، پولی را به بروکسل بلژیک واریز کنم و مبلغ این واریز تنها ۵۰ یورو بود و باید به حساب یک سازمان معتبر بین المللی ریخته می شد. دوستم در ایران بود و بنابراین این درخواست را از من کرد. من به بانک رفتم و اعلام کردم که می خواهم چنین کاری انجام دهم. برای اینکه کار واریز را پیگیری کنم باید نام ایران هم در توضیحات انتقال پول ذکر می کردم تا کسانیکه پول را دریافت می کنند بدانند این درخواست مربوط به افراد با چه ملیتی است.

بعد از گذشت یک روز مشاور بانکم یک ایمیل کوتاه فرستاد و اعلام کرد که ما درخواست انتقال پول شما را لغو کردیم چون مربوط به ایران است.

چنان عصبانی شدم که بلافاصله جواب دادم که اصلا این مربوط به ایران نیست و تنها برای پیگیری درخواست من باید نام ایران را ذکر می کردم وگرنه شما به راحتی می توانید حسابی که پول واریز می شود را چک کنید که یک سازمان غیردولتی و مستقل و معتبر است. 

جوابی نیامد و دو روز بعد ۵۰ یورو به حسابم برگشت خورد البته همان روزی که ۵۰ یورو از حسابم برداشته شد حدود ۹ یورو هم به عنوان کارمزد انتقال کم شد اما در زمان برگشت این میزان عودت داده نشد.

اینبار یک نامه مفصل و شکایت نامه نوشتم که شما بدون اینکه به توضیحات من توجه کنید به راحتی درخواست من را کنسل می کنید. من نسبت به حقوق خودم آگاه هستم و درباره تحریم ها علیه ایران هم اطلاع دارم اما این انتقال اندک پول هیچ ارتباطی با ایران ندارد و برای یک سازمان مستقل است که سازمان ملل آن را به رسمیت می شناسد.

اینبار مشاور به یک جواب کوتاه بسنده که که می توانی دوباره امتحان کنی و یک بار دیگر کار انتقال را انجام بده و من را درجریان بگذار. حتی یک عذرخواهی هم نکرد. مهلت انتقال پول هم تمام شده بود.

همان روز تصمیم گرفتم بانکم را عوض کنم و به بانکی رفتم که کامزد ارزان تری دارد و به مشاور جدید ماجرا را گفتم. او خیلی تعجب کرد که چرا چنین رفتاری با من کرده اند.

امروز اما زورم آمد که چرا آن ۹ یورو کارمزد انتقالی که انجام نشد را پس نمی دهند. باز به مشاور ایمیل زدم که چرا کارمزد را برنمی گردانید.

تنها با این کلمات پاسخ داد: سلام. به حساب برگشت داده شد.

یعنی بعد از ده روز باید من بهش می گفتم که چرا کارمزد را پس نداده است و او بدون عذرخواهی اینگونه جواب دهد.

حال در نظر دارم تا قبل از بستن حسابم در بانک سوسیته جنرال یک نامه برای رئیس این شعبه بنویسم. حتی شاید برای رئیس بالاتر از آنها. به هیچ وجه نمی توانم نسبت به این موضوع بی تفاوت باشم.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر